Biuro open space – co to jest?

Biuro open space – co to jest?

Otwarta przestrzeń biurowa jest rozwiązaniem, które w ostatnich latach zyskało dużą popularność. Znane głównie pod angielską nazwą open space to biuro, w którym nie ma podziału na pokoje ani gabinety dla poszczególnych pracowników. W zależności od firmy, rodzaju jej działalności i zamysłu szefa, stanowiska pracy w biurze mogą być oddzielone ściankami z pleksi lub całkowicie otwarte. Choć takie rozwiązanie ma wiele plusów, to jednak istnieją też minusy pracy bez poczucia prywatności. Dowiedz się, czym dokładnie jest biuro typu open space, jak można je zorganizować i jakie będą przypuszczalne efekty takiej decyzji!

Jak urządzić biuro open space?

Żeby stworzyć odpowiednią przestrzeń, musisz najpierw w pełni zrozumieć, co to open space. Wbrew pozorom, idea takiej organizacji biura nie opiera się wyłącznie na wstawieniu wielu stanowisk pracy do jednego, dużego pomieszczenia. Biurka są zwykle ustawione w rzędach jedno za drugim lub stoją jako tak zwane, wyspy. Musisz jednak zadbać, żeby każdy pracownik miał szansę na spokojną pracę. O ile wydzielenie odpowiedniej powierzchni nie powinno być kłopotem, to trudniej jest o gwarancję ciszy i dobrych warunków do skupienia się na zadaniach. Praktycznym rozwiązaniem są boksy oddzielone ściankami działowymi. Możesz przygotować je w wielu biurowcach, które znajdują się w ofercie directoffice.pl. Część nieruchomości, np. w Warszawie https://directoffice.pl/biura/warszawa/ lub w Szczecinie https://directoffice.pl/biura/szczecin/ dysponuje salami nadającymi się do stworzenia biura open office dla grupy od kilkunastu do ponad 20 pracowników.

Biuro open office dla wymagających pracowników

Nie wszyscy podwładni pracują wyłącznie z papierami lub klawiaturą. W biurach niemal koniecznym przedmiotem jest telefon. Żeby pracownicy mogli bez przeszkód z niego korzystać, potrzebują prywatności. Zgodnie z międzynarodowymi normami, poziom hałasu w biurze nie powinien przekraczać 55 decybeli. Dla osób, których obowiązki obejmują częste rozmowy telefoniczne, świetnym rozwiązaniem są wyodrębnione stanowiska otoczone dźwiękoodpornymi ściankami. Ciekawym pomysłem są też budki lub kabiny. Do ich odgrodzenia warto wykorzystać materiały dźwiękochłonne, które sprawią, że rozmowy nie będą słyszalne dla reszty załogi. Takie stanowiska mogą być ogólnodostępne, by korzystał z nich każdy pracownik, który tego potrzebuje.

Największe zalety open space w biurze

Koncepcja organizacji open space w biurze powstała już na początku XX w. i miała skutkować doskonałą płynnością wykonywania działań. Dzisiaj open office ceni się głównie za ułatwienie pracy zespołowej i sprawny przepływ informacji. W wielu branżach jest on kluczowy dla efektywności pracowników. Poza tym otwarta przestrzeń biurowa sprzyja dobrym relacjom między podwładnymi i chroni przed ich izolacją w zamkniętym gabinecie. Dla wielu ludzi atutem jest równość wszystkich zatrudnionych. Z Twojego punktu widzenia udogodnieniem jest natomiast możliwość kontroli i łatwego kontaktu z każdą osobą, bez względu na pełnioną przez nią funkcję. Nie trzeba też martwić się zebraniami i zwoływaniem wszystkich do jednej sali w celu przekazania ważnych informacji. Dodatkowo rozmieszczenie całej kadry w jednym pomieszczeniu pozwala na optymalne zagospodarowanie powierzchni i stanowi niższą inwestycję niż szereg mniejszych biur.

Biuro open space a efektywność pracy

Prawdą jest, że biuro open space nie służy każdemu. Istnieją osoby, które nie potrafią skupić się nawet w najlepiej zorganizowanej przestrzeni otwartej. Niemniej, w większości firm, które korzystają z tego typu biura, można zauważyć wyraźną poprawę komunikacji i zorganizowania. Świadomość przebywania na widoku innych pracowników motywuje do pracy i ogranicza liczbę zbędnych przerw. Poza tym open space w biurze jest doskonałą opcją w branżach, w których praca zespołowa stanowi klucz do sukcesu, np. w agencjach marketingowych.

Niestety, praca wielu osób w jednym miejscu ma też swoje minusy. U części widać spadek produktywności, ponieważ nie potrafią skupić się na pracy. Problemy z koncentracją to zwykle efekt hałasu, braku prywatności i bałaganu. Wielu pracowników odczuwa też nadmierną presję wynikającą z poczucia stałej kontroli. Należy także zauważyć, że w przestrzeniach open office występują problemy ze stworzeniem warunków odpowiadających wszystkim podwładnym. Trudno jest ustalić optymalną temperaturę, gorsza jest jakość powietrza i łatwiej o szybkie przenoszenie się chorób.

Oceń artykuł