Umowa najmu biura – na co zwracać uwagę?

Umowa najmu biura – na co zwracać uwagę?

Biuro jest najważniejszym elementem każdej firmy. W nim podejmuje się ważne decyzje, przyjmuje kontrahentów, zawiera umowy i celebruje sukcesy, dlatego wynajem lokalu biurowego dla nowo powstałej firmy, lub rozszerzenie działalności istniejącego już przedsiębiorstwa to doskonała inwestycja, która zapewni komfortowe warunki pracy, a przy tym nie nadszarpnie znacząco budżetu. Wybór odpowiedniego miejsca na lokal biurowy wiąże się z doborem przemyślanej lokalizacji, oraz m.in. weryfikacją zapisów umowy najmu biura, wysokości czynszu, obowiązków i praw najemcy oraz wynajmującego. Ostrożnie i racjonalnie podejmowane decyzje to z pewnością bezpieczny krok na drodze rozwoju przedsiębiorstwa, jednak po co tracić cenny czas na wnikliwe analizy, jeśli można skorzystać z pomocy profesjonalistów? Za pośrednictwem platformy Directoffice.pl w łatwy i intuicyjny sposób znajdziesz w pełni wyposażone przestrzenie biurowe w atrakcyjnych punktach Bydgoszczy i wielu innych miast na terenie całego kraju oraz poznasz aktualne koszty najmu pomieszczeń biurowych.

Na co zwrócić uwagę, wynajmując biuro?

Myśląc o wynajęciu biura, warto na początku określić, jakie funkcję będzie ono pełnić. Z pewnością należy również zwrócić uwagę na standard budynku, stan techniczny, oferowane media oraz wyposażenie, szczególnie jeśli wynajmowana powierzchnia ma być także reprezentacyjną częścią działalności. Pomieszczenia powinny być jasne i przestronne, oraz dające możliwość adaptacji przestrzeni do specyfiki prowadzonej działalności. Ważnym zagadnieniem jest także sprawdzenie, czy umowa najmu biura zawiera pełne oznaczenie przedmiotu najmu, jego przeznaczenie i czy w dokładny sposób określa zarówno jego termin, jak również warunki wypowiedzenia zawartej umowy przez obie strony. Co więcej, w dokumencie powinny znaleźć się jasno określone zasady wszystkich występujących opłat i ich indeksacji, a także zabezpieczenia umowy najmu w postaci kaucji, czy gwarancji bankowej.

Umowa najmu pomieszczeń biurowych i wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

Umowa najmu biura lub pomieszczeń biurowych to dokument, który reguluje aspekty prawne pomiędzy najemcą a wynajmującym lokal. Pierwsza część umowy najmu to komparycja. Powinny się w niej znaleźć wszelkie podstawowe dane personalne wynajmującego i najemcy (adres, NIP, Regon, KRS lub nr działalności gospodarczej) oraz ich reprezentantów wraz z ewentualnymi upoważnieniem. Komparycja musi zawierać pełne nazwy wynajmującego i najemcy, a wszystkie przedstawione w tej części dane muszą być poparte właściwymi dokumentami, które trzeba dołączyć do umowy najmu lokalu na biuro. W następnym punkcie dokumentu konieczne jest wskazanie przedmiotu umowy najmu. W tej części należy dokładnie określić opis lokalu, jego położenie w budynku oraz rzut kondygnacji wraz z umiejscowieniem lokalu oraz informacje, jaka powierzchnia jest oddana najemcy, ile ma pomieszczeń, korytarzy, pomieszczeń socjalnych, toalet i magazynków. W tym akapicie jest również miejsce na określenie prawa najemcy związanego z przedmiotem najmu. Wynajmujący wyznacza sposób korzystania z powierzchni wspólnych znajdujących się w budynku, czyli z wind, miejsc parkingowych lub pomieszczeń przejściowych.

Umowa najmu lokalu na biuro na czas określony, czy nieokreślony?

Kolejnym elementem umowy najmu jest wyznaczenie czasu jej trwania – określonego lub nieokreślonego. W pierwszym przypadku umowa najmu zostanie zawarta na ściśle przewidziany w umowie najmu czas, natomiast w drugim przypadku czas najmu nie jest z góry określony w umowie. Młode firmy tzw. start-upy często zawierają umowę najmu na okres tylko kilku miesięcy po to, by pracownicy mieli dostęp do miejsca pracy nad danym projektem. Należy pamiętać, że decyzja o czasie najmu będzie miała kluczowy wpływ na możliwość wypowiedzenia umowy najmu. Umowę na czas nieokreślony można wypowiedzieć bez podania przyczyn z zachowaniem stosownego okresu wypowiedzenia, z kolei w przypadku najmu na czas określony nie ma takiej możliwości poza szczególnymi przypadkami dokładnie określonymi w umowie. Również w tym punkcie umowy powinna znaleźć się dokładna wysokość oraz waluta czynszu, terminy uiszczania opłat oraz wszelkie koszty eksploatacyjne. Poza tym wynajmujący w tym dokumencie może określić wysokość jednorazowej kaucji i ubezpieczenie, które znajduje się zarówno po stronie najemcy, jak i wynajmującego.

Oceń artykuł