W jakich temperaturach można pracować? – pomieszczenia biurowe

Data dodania: 2021-05-10

|

Autor: Directoffice

W jakich temperaturach można pracować? – pomieszczenia biurowe

Komfort termiczny to temperatura, w jakiej ludzki organizm funkcjonuje na optymalnym poziomie. Stan, w którym nie odczuwamy ani zimna, ani ciepła zależy od wielu czynników i można uznać, że jest kwestią indywidualną. Niemniej, istnieją standardy określane przez Kodeks pracy i Rozporządzenie ws. ogólnych zasad bhp, które pozwalają dostosować warunki panujące wewnątrz pomieszczeń do oczekiwań ogółu. Jest to szczególnie ważne w miejscach pracy. Nieruchomości biurowe oferowane przez directoffice.pl w dużych, polskich miastach są wyposażone w instalacje, które ułatwiają spełnienie wymogów bhp i pozwalają zagwarantować pracownikom odpowiednią temperaturę o każdej porze roku.

Temperatura pracy w biurze – normy

Zasady dotyczące temperatury w miejscu pracy są niejednolite, ponieważ ściśle zależą od rodzaju wykonywanych obowiązków. Ogólne normy zawarte w Kodeksie Pracy przyjmują, że nie może być zimniej niż 14 stopni Celsjusza. Niemniej, minimalna temperatura w biurze i w miejscach wykonywania pracy lekkiej powinna to 18 stopni Celsjusza. Jeśli natomiast chodzi o najwyższą możliwą temperaturę, to nie została ona sprecyzowana. Mimo braku jasnych zapisów, zakłada się, że ogólnie jest to 28 stopni. Ze względu na specyfikę wykonywanych obowiązków, maksymalna temperatura w biurze wynosi jednak 30 stopni Celsjusza.

Nie są to jednak wszystkie wymogi. Należy jeszcze pamiętać o zapewnieniu podwładnym dostępu do zimnych napojów. Inną kwestią jest wilgotność powietrza, która ściśle łączy się z temperaturą. Im wyższa jest wilgotność, tym niższa temperatura jest pożądana. Analogicznie, przy niskiej wilgotności, bardziej znośne są upały. Dla uzyskania kompromisu w miejscach, w których pracuje wiele osób, najczęściej wybierana temperatura pracy w biurze oscyluje wokół 22-25 stopni Celsjusza. Przyjmuje się, że takie warunki są odpowiednie dla osób w różnym wieku, bez względu na płeć i kondycję fizyczną.

Minimalna temperatura pracy w biurze – jak ją zapewnić?

Według zasad bhp, temperatura w biurze musi wynosić minimum 18 stopni Celsjusza, więc już od jesieni wymagane jest dogrzewanie pomieszczeń. Jeśli system ogrzewania centralnego nie jest standardem w nieruchomości, pracodawca ma obowiązek zaopatrzenia biur w grzejniki. Ich rodzaj i moc są zależne od wielu czynników. Warto zauważyć, że grzejniki są też dogodną opcją dla pracowników o szczególnych wymaganiach. Jak zostało ustalone, komfort cieplny jest sprawą indywidualną, dlatego osobom uskarżającym się na chłód, warto dostarczyć proste rozwiązania pozwalające na dogrzanie pomieszczenia.

Biura z możliwością bezproblemowego zapewnienia optymalnej temperatury są tak istotne, ponieważ nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy grozi karą finansową o maksymalnej wysokości sięgającej 30 tysięcy złotych! Wynajem biura wyposażonego w odpowiednie systemy pozwoli Ci płynnie przechodzić przez kolejne pory roku, zawsze dbając o komfort zatrudnianych osób. Dodatkowe inwestycje wynikające z oczekiwań poszczególnych podwładnych pozwalają natomiast zagwarantować im warunki, w jakich będą zadowoleni, więc także bardziej wydajni.

Maksymalna temperatura w miejscu pracy – jak jej nie przekroczyć?

Najbardziej komfortowym rozwiązaniem termicznym pozwalającym zachować optymalne warunki pracy jest system klimatyzacyjny. W biurach oferowanych przez directoffice.pl klimatyzacja stanowi jeden z podstawowych standardów. Bez problemu znajdziesz ją w biurowcach, w których oferujemy powierzchnię na wynajem. Zarówno częściowa, jak i pełna klimatyzacja jest dostępne w biurach stołecznych, trójmiejskich oraz wszystkich innych na północy, południu i w centrum kraju.

Niezwykle istotna jest także inwestycja w sprawną wentylację. Powietrze w biurze musi być świeże o każdej porze roku, lecz w ciepłe dni ma to szczególne znaczenie. Co więcej, warto szukać biur z oknami wyposażonymi w rolety lub żaluzje. To kolejny wymóg prawny. Nawet jeśli maksymalna temperatura w miejscu pracy nie jest osiągana, pracownik musi mieć możliwość ochrony przed promieniami słonecznymi. Jest to dość oczywisty, gdy weźmiesz pod uwagę komfort pracy przy komputerze lub innym monitorze. Jeśli standard biura nie obejmuje opcji zasłonięcia okna, musisz o to zadbać we własnym zakresie.

Oceń artykuł