Oświetlenie w biurze to nie tylko kwestia komfortu i zadowolenia pracowników, ale przede wszystkim, norm prawnych. Rozporządzenie Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy jasno określa, jakie powinno być natężenie światła zapewnianego podwładnym piastującym poszczególne stanowiska. Decydując się na wynajem biura w jednej z lokalizacji proponowanych przez nasze biuro, masz pewność, że budynek jest zaopatrzony w instalację pozwalającą na bezproblemowe dostosowanie do wymogów prawnych.
Oświetlenie biurowe – normy prawne
Oferowane przez directoffice.pl biura do wynajęcia są dostosowane do ogólnie przyjętych zasad BHP. Dzięki temu oświetlenie biura spełnia normy dyktowane przez polskie prawo. Niezbędne instalacje umożliwiają dostarczenie do biura lamp wyposażonych w żarówki o minimalnym natężeniu podanym w rozporządzeniu. Zgodnie z zasadami, w zależności od konkretnych obowiązków pracownika, jest to odpowiednio 500 lx, 300 lx lub 200 lx. Inwestycja w prawidłowe oświetlenie biura z pewnością zwróci się pracodawcy w postaci lepszej wydajności podwładnych. Właściwe światło ułatwia wykonywanie obowiązków i ogranicza zmęczenie.
Oświetlenie biurowe – najwyższe normy
Przygotowując biuro do wynajęcia, należy ustalić, jakie zadania będą wykonywane na każdym ze stanowisk. Najjaśniejsze oświetlenie w biurze, czyli 500 lx to minimalny wymóg dla pracowników zajmujących się pisaniem ręcznym i pracą przy komputerze. Przyjmuje się, że jest optymalnym natężeniem światła padającego na blat biurka. Obowiązuje przy czytaniu, szeroko pojętej obsłudze klawiatury i przetwarzaniu danych. Bez względu na rodzaj obowiązków wykonywanych przez podwładnych, takie same normy obejmują oświetlenie biurowe sal konferencyjnych oraz pokojów spotkań.
Oświetlenie w biurze – BHP dla innych stanowisk
Zgodnie z zasadami BHP, oświetlenie w biurze może być słabsze. Niektóre pomieszczenia mogą być wyposażone w oświetlenie o natężeniu 300 lx. Jeśli stanowiska komputerowe są wykorzystywane dorywczo, taka jasność będzie wystarczająca. To także norma odpowiednia dla recepcji oraz pomieszczeń, w których wykonuje się prace oparte na segregowaniu lub kopiowaniu dokumentów. Jeszcze niższe są wymagania dla archiwów oraz magazynów. Natężenie światła musi tam wynosić nie mniej niż 200 lx. Jest to zdecydowanie mniej niż w biurze z komputerami, jednak wciąż dużo więcej niż normy oświetleniowe dla pracowników fizycznych.
Dogodne opcje oświetlenia w biurze
Przy pracy stricte biurowej szczególną funkcję pełnią lampy biurkowe. Nie zwalnia to jednak pracodawcy od zapewnienia ogólnego oświetlenia sufitowego. To także ono sprawdza się w przypadku sal i pokojów ogólnych. Doskonałym rozwiązaniem, które pozwoli odpowiednio oświetlić dowolne pomieszczenie biurowe, są żarówki LED. Łączą oczekiwaną moc i jakość światła z energooszczędnością. Do najczęściej wykorzystywanych form należą plafony i listwy sufitowe. Ich uzupełnieniem, poza lampami biurowymi, mogą być plafony i listwy ścienne lub niektóre kinkiety.
Wynajem a oświetlenie biura
Dostosowanie siedziby firmy do norm oświetleniowych może wymagać skomplikowanych prac montażowych i sporego nakładu finansowego. Zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest wynajem powierzchni biurowych już uwzględniających stosowne oświetlenie w biurze. Korzystając z oferty directoffice.pl, możesz wybrać powierzchnie biurowe do wynajęcia w dogodnych lokalizacjach dużych miast Polski, takich jak nieruchomości biurowe w Poznaniu lub biura na wynajem we Wrocławiu. Nowoczesne budynki są wyposażone w technologie podnoszące komfort i efektywność pracy. Wysoki standard pozwoli Ci z powodzeniem prowadzić działalność gospodarczą w rozmaitych branżach.